• رشت ،سبزه میدان ، خیابان لاکانی ، روبروی بانک ملی ، ساختمان کاسپین ، بلوک 2 ، واحد 21

تماس با ما

013-32242056

ایمیل

info@farasooyehdanesh.ir

ساعات کاری

شنبه تا پنجشنبه 8 تا 17

راهنمای عناوین این مقاله

سامانه جامع انبارها

سامانه جامع انبارها راهکاری است که دولت برای جلوگیری از قاچاق و احتکار کالاها در کشور طراحی کرده است. اشخاص حقیقی و حقوقی که از انبارها در سراسر کشور برای ذخیره و نگهداری کالا استفاده می نمایند می بایست اطلاعات هویتی و انبار خود را در سامانه جامع انبار ها nwms.ir ثبت کنند.این سامانه جهت ساماندهی به انبارهای کالاهای مختلف در کشور ارائه شده است. با دسترسی به این سامانه به راحتی می توان دسترسی به اطلاعات کالاها در انبارها در سراسر کشور داشت.

شناسایی تمام انبارها و مراکز نگهداری کالای کشور تسهیل فرایندهای الکترونیکی از قبیل صدور بارنامه آنلاین و بیمه آتش‌سوزی از طریق سیستمی کردن این فرایندها ثبت ورودی و خروجی کالای هر واحد نگهداری کالا ثبت رسید حواله و اخذ گزارش از میزان موجودی کالا در تمامی واحدهای نگهداری کالای کشور از جمله اهداف این سامانه هستند که خود در نهایت به اهداف کلانی همچون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و جلوگیری از احتکار از طریق رصد دقیق جریان کالا در انبارهای کشور ختم می‌شوند. دولت با در اختیار داشتن اطلاعات کافی در مورد این انبارها، می‌تواند تصمیم‌گیری‌های لازم را در مورد انبارداری انجام دهد. تمامی افرادی که اقدام به واردکردن کالا به کشور می‌کنند، باید آن‌ها را در این سامانه ثبت نمایند.

سامانه جامع انبارها

ورود به سامانه جامع انبارها

سامانه انبار در یک نگاه کلی برای کاربران دارای این مراحل است:

  • ثبت واحد
  • ورود به سامانه
  • بازیابی رمز عبور
  • ویرایش موبایل
  • مشاهده واحدهای ثبت شده
  • ویرایش اطلاعات واحد
  • حذف واحد
  • انبارداری، ثبت رسید و حواله
  • بارنامه، مشاهده، رد و تایید

شرایط ثبت نام در سامانه جامع انبارها

هر یک از اشخاص حقیقی و حقوقی که برای درج اطلاعات  انبار ها و یا همان محل های ذخیره و نگهداری کالا خود در سامانه جامع انبار ها nwms.ir همانند دیگر سامانه های دولتی می بایست شرایطی را برای ثبت نام رعایت کنند زیرا اطلاعاتی که در این سامانه هنگام ثبت نام وارد می کنند توسط سازمان مربوطه بررسی و می بایست مورد تایید قرار گیرد تا بتوانند در این سامانه فعالیت خود را آغاز نمایند.

  • تکمیل تمامی اطلاعات در خواستی درسامانه جامع انبار ها nwms.ir هنگام ثبت نام در این سامانه الزامی می باشد. بنابراین افراد می بایست، تمامی اطلاعات را بطور صحیح و با دقت کافی وارد نمایند.
  • افرادی که از پیش در سامانه جامع انبارها ثبت نام کرده اند اما هنوز ثبت نام آن ها و واحد ثبت شده آن ها از سوی سامانه جامع انبار ها تایید نشده است، می بایست با در دست داشتن اسناد خود به اداره صنعت، معدن و تجارت استان محل سکونت خود مراجعه کنند. در صورت مراجعه افراد حقیقی یا حقوقی به اداره صنعت، معدن و تجارت استان محل سکونت، واحد ثبت شده تایید خواهد شد.
  • کاربران حقیقی یا حقوقی که نسبت به نگهداری کالاهای مختلف می کنند می بایست اطلاعات کالای خود را نیز در سامانه جامع انبارها ثبت نمایند که به این کالاها، کالاهای مشمول گفته می شود که لیست دقیق این کالاها از طریق کلیک کردن بر روی گزینه لیست کالاهای مشمول در سامانه جامع انبار ها قابل دریافت و مشاهده می باشد
  • تمامی اشخاصی که قصد نگهداری کالاهای مشمول را دارند، می بایست توجه داشته باشند که علاوه بر تایید واحد خود در سامانه جامع انبارها، می بایست اطلاعات مربوط به ورود و خروج این کالاها را از انبار و یا محل نگهداری خود را نیز به صورت روزانه در سامانه جامع انبارها ثبت کنند

چگونه باید در سامانه جامع انبار ثبت‌نام کرد؟

در این قسمت تلاش می‌کنیم تا نحوه ثبت‌نام در این سامانه را به شما توضیح دهیم. در این زمینه شما باید اطلاعات لازم در مورد حسابداری انبار را نیز داشته باشید.

مراحل ثبت‌نام در این سامانه شامل موارد زیر است:

  • در ابتدا باید واحد خود را ثبت نمایید. برای این کار کافی است در صفحه اول، دکمه ثبت واحد را بزنید.
  • در مرحله بعد، کد ملی، تلفن همراه و کد امنیتی را وارد کرده و به مرحله بعد بروید. کد ملی و شماره همراه باید با هم مطابقت داشته باشد.
  • در مرحله بعدی کد اعتبارسنجی 4 رقمی به شماره همراه شما ارسال خواهد شد. کد را وارد کرده و به مرحله بعدی بروید.
  • ثبت اطلاعات هویتی، مرحله بعدی شما است. در این قسمت باید حقیقی یا حقوقی بودن را انتخاب نمایید. اطلاعات را با توجه به گزینه‌های موجود، تکمیل کنید و به مرحله بعدی بروید.
  • در مرحله بعدی اطلاعات واحد را باید ثبت کنید که شامل آدرس، کد پستی، استان و شهر، شماره تماس و… است که تکمیل‌کردن آن‌ها الزامی است.
  • در مرحله پایانی اطلاعات کد پستی و کد ملی به شما نمایش داده می‌شود. در ضمن جهت تایید اطلاعات انبار، باید به همراه مدارک لازم حداکثر تا یک ماه به اداره سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنید. در غیر این صورت پس از یک ماه اطلاعات انبار شما حذف خواهد شد.

نکاتی در ارتباط با ثبت‌نام در سامانه جامع انبارها

افراد به این نکات باید توجه داشته باشند:

  • تکمیل اطلاعات موردنیاز در این سایت، الزامی است و افراد باید اطلاعات را به طور صحیح و بادقت کافی وارد کنند.
  • تنها ثبت اطلاعات در این سامانه کافی نیست و افراد باید ظرف مدت‌زمان یک‌ماهه به اداره صمت مراجعه و آن‌ها را تأیید نمایند.
  • کاربران حقیقی و یا حقوقی باید اطلاعات کالاهای خود (کالاهای مشمول) را بادقت وارد کنند.
  • اگر افراد قصد نگهداری کالاهای مشمول را دارند، باید اطلاعات مربوط به ورود و خروج این کالاها را به‌صورت روزانه در سامانه ثبت نمایند

چه اقداماتی را از طریق سامانه جامع انبارها می توان انجام داد؟

پس از ثبت نام در سامانه جامع انبارها و دریافت کد فعالیتی، می‌توانید نسبت به انجام اقدامات مختلفی در این سامانه، از جمله موارد ذیل، اقدام نمایید:

ثبت و شناسه‌دار کردن انبارها و مراکز نگهداری کالا: تمامی انبارها و مراکز نگهداری کالا در کشور موظف به ثبت‌نام در این سامانه و اخذ شناسه هستند. این امر به منظور شفاف‌سازی و نظارت بر فعالیت این مراکز انجام می‌شود.

کنترل ورود و خروج کالا: ورود و خروج هرگونه کالا به انبارها و مراکز نگهداری باید از طریق این سامانه ثبت و کنترل شود. این کار با استفاده از اسناد و مدارک مربوطه مانند قبض انبار برای ورود و بیجک یا سند خروج برای خروج کالا انجام می‌شود.

مدیریت موجودی کالا: سامانه جامع انبارها به طور مداوم موجودی کالای انبارها را رصد می‌کند و اطلاعات دقیقی از میزان ورودی، خروجی و موجودی هر نوع کالا در هر انبار ارائه می‌دهد.

مبارزه با قاچاق : با ثبت و رصد دقیق ورود و خروج کالا، امکان شناسایی و ردیابی کالاهای قاچاق و احتکار شده به طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

ارائه گزارشات: سامانه جامع انبارها امکان تهیه گزارشات متنوعی از فعالیت‌های انبار را به شما می‌دهد. این گزارشات می‌تواند برای مدیریت بهتر انبار و ارائه به مراجع ذیصلاح مفید باشد.

صدور بارنامه: با استفاده از سامانه جامع انبارها، می‌توانید به صورت برخط برای کالاهای خود بارنامه صادر کنید. صدور بارنامه الکترونیکی، فرآیند حمل و نقل کالا را تسهیل و تسریع می‌بخشد و از بروز مشکلات و چالش‌های مربوط به بارنامه‌های کاغذی جلوگیری می‌کند.

ثبت کد پستی در سامانه جامع انبارها

 یکی از موارد ضروری، هنگام ورود اطلاعات به سامانه،  ثبت کد پستی است.بعد از ثبت کد پستی در این سایت، می‌توانید از تمامی امکاناتی که برای واحدهای مختلف در نظر گرفته شده است،استفاده کنید. با ثبت کد پستی در سامانه جامع انبارها، عملیات اصلاحی و ابطال، تفکیک تمامی کالاها، امکان تشخیص ضایعات، مرجوعی‌ها و همچنین کنترل موجودی انبارها به‌راحتی مشخص خواهد شد

افرادی که موظف به ثبت نام در سامانه جامع انبار ها می باشند با ثبت کد پستی خود در این سامانه، می توانند به راحتی از تمامی امکاناتی که در این سایت، برای واحد های مختلف ارائه گردیده است، بهره مند شوند.

با وجود ثبت‌نام در سامانه، انبارها کد ملی و کد پستی کاربر برای گمرک تأیید شده محسوب می‌شود؟

بعد از ثبت نام در سامانه جامع انبار از کدپستی ثبت شده در این سامانه می توانید در بارنامه استفاده کنید.تأیید توسط گمرک منوط به ثبت در سامانه گمرک است. صرف ثبت‌نام در سامانه جامع انبارها، اطلاعات شما در سامانه گمرک ذخیره و تأیید نمی‌شود.

نحوه استعلام کالا در سامانه جامع انبارها nwms.ir

استعلام کالا در این سامانه فعلا مهیا نشده است و کاربران می توانند اقدام به استعلام واحد از طریق این سامانه کنند. برای استعلام کالا در سایت جامع انبارها، لازم است که اشخاص کد پستی انبار مد نظر خود را داشته باشند تا بتوانند اقدام به استعلام واحد نمایند.به منظور استعلام واحد در این سامانه لازم است که اشخاص به سایت nwms.ir مراجعه کنند و سپس از طریق این سایت مراحل استعلام واحد را انجام دهند.

  • به منظور استعلام واحد نگهداری کالا، ابتدا داوطلبان به سایت جامع انبارها به نشانی nwms.ir وارد شوند.
  • پس از ورود به سایت انبارها بر روی گزینه «استعلام واحد» کلیک کنند.
  • در مرحله بعد فرم مربوط به استعلام واحد برای داوطلبان باز می شود که می بایست کد پستی واحد نگهداری کالا را وارد کنند و سپس بعد از وارد کردن کد تصویر بر روی گزینه «استعلام» کلیک نمایند.

عواقب عدم ثبت‌نام در سامانه جامع انبار

مطابق شرح بند ۵ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف به رعایت احکام این قانون مربوط به سامانه‌های راه‌اندازی شده هستند و اشخاص حقیقی متخلف به محرومیت از اشتغال به حرفه خود تا یک سال و اشخاص حقوقی به ممنوعیت از فعالیت تجاری تا شش ماه محکوم می‌شوند. مطابق تبصره ۲ ماده ۵ وارد نمودن اطلاعات خلاف واقع یا ناقص یا با تأخیر در سامانه‌های موضوع این قانون جرم است و مرتکب به شش ماه تا دو سال انفصال موقت از خدمات دولتی و عمومی محکوم می‌شود. نگهداری کالاهای موضوع قاچاق صرفاً در انبارهای ثبت شده در سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا موضوع بند (ج) فصل دوم آیین‌نامه اجرایی مواد (۵) و (۶) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع تصویب‌نامه شماره ۴۶۴۴۳ ات ۵۱۵۵۹ هـ مورخ ۱۳۹۵/۴/۲۳ مجاز است.

سئوالات متداول

هدف از ایجاد سامانه چیست؟

شناسایی تمام انبارها و مراکز نگهداری کالای کشور تسهیل فرایندهای الکترونیکی از قبیل صدور بارنامه آنلاین و بیمه آتش‌سوزی از طریق سیستمی کردن این فرایندها ثبت ورودی و خروجی کالای هر واحد نگهداری کالا ثبت رسید حواله و اخذ گزارش از میزان موجودی کالا در تمامی واحدهای نگهداری کالای کشور از جمله اهداف این سامانه هستند که خود در نهایت به اهداف کلانی همچون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و جلوگیری از احتکار از طریق رصد دقیق جریان کالا در انبارهای کشور ختم می‌شوند.

ثبت‌نام در سامانه چه مزایایی دارد؟

  • صدور بارنامه برای کدپستی انبار ثبت شده
  • ثبت بیمه های مورد نیاز برای انبار مثل بیمه آتش سوزی
  • ارسال پیام برخط ورود و خروج کالا از انبار برای صاحبین انبار و جلوگیری از سوء استفاده ها
  • استفاده بهره برداران انبارها از امکانات سامانه از قبیل ثبت کالا و صورت وضعیت های تفکیک کالا
  • امکان استعلام انبارها و صحت موجودی آنها
  • میسر بودن جستجو ظرفیت خالی انبارها و مکان یابی آنها

8 نظر

  • بله،سامانه‌ جامع انبارها با سیستم‌های نرم‌افزاری که در سازمان‌ها یا کسب‌وکارها مورد استفاده قرار می‌گیرند یکپارچه هستند

  • مدیریت دقیق‌تر موجودی،آسان‌تر شدن رعایت مقررات،دسترسی به اطلاعات به روز و امنیت بالا

  • بله، اطلاعات ثبت‌شده در سامانه جامع انبارها قابلیت اصلاح دارن. برای این کار یک پنل مدیریتی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که میتونن اطلاعات خودشونو ویرایش کنن.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.